Goud voor je bedrijf:
happy klantverhalen
En hoe jij daar (bijna) niks voor hoeft te doen…
Wat als je van klanten niet alleen een goede beoordeling krijgt, maar een goed verhaal? Dan heb je goud in handen: een testimonial.
Waarom testimonials laten maken?
Enthousiaste klanten zijn je beste adverteerders, verkopers en cheerleaders ineen. Ze noemen je naam op plekken waar jij niet komt, ze overtuigen twijfelaars die verlangen naar wat zij vertellen en ze geven jou als ondernemer een onbetaalbaar gevoel: jij hebt echt verschil gemaakt. Het feit dat jij niet degene bent die dit schrijft geeft enorm veel waarde aan de inhoud. Social proof is een van de meest krachtige tools in marketing.
Verschil tussen en review en testimonial
Het verschil tussen een testimonial en een review is dat bij een testimonial de nadruk minder ligt op de beoordeling van je bedrijf en meer op de beleving van je klant. Ze nemen je mee in hun positieve klantenreis. Dit is doorgaans een persoonlijker, meer gedetailleerd verhaal dan een review op Google. Daardoor kunnen lezers zich beter inleven in het verhaal en worden op emotioneel niveau geraakt.
Hoe krijg je een goede testimonial?
Je kunt klanten vragen om zelf een testimonial te schrijven. Dit is de meest voor de hand liggende manier, want het moet natuurlijk een persoonlijk verhaal zijn. Het nadeel is dat je weinig invloed hebt op de inhoud, de lengte en de invalshoek. Ook zullen klanten naar jou toe misschien terughoudend zijn in kritische feedback, terwijl daar juíst groeikansen liggen voor je bedrijf.
Een alternatief met meer impact is je klanten laten interviewen door een extern persoon.
Dit doe ik voor verschillende klanten en ik vertel je hier waarom dat een goed idee is:
1. Minder tijd, meer energie
Een inkopper: het scheelt jou tijd en energie. Het staat al even op je to-do list, maar het komt er niet van. Voor een levendige beschrijving van de klantervaring moet je niet te lang wachten, dus: besteed het uit. Binnen enkele dagen krijg je kant en klare verhalen terug die jij direct kan inzetten voor je marketing en je eigen groei. Bonus: mooie testimonials teruglezen gééft jou juist energie! Zie ook punt 11.
2. Authenticiteit
Wellicht vind je het vragen naar testimonials ongemakkelijk. Het voelt als vissen naar complimenten. Of misschien vraag je je af hoe eerlijk de feedback zal zijn. Als objectief tussenpersoon voel ik geen ongemakkelijkheid en geef ik juist ruimte om echt eerlijk te zijn. Een klant krijgt de tekst te zien voordat deze naar jou gaat, dus die slag om de arm zorgt voor een open gesprek.
Voorbeeld: ik interviewde een aantal enthousiaste deelnemers van een retraite. Een van hen vertelde dat hij in eerste instantie best terughoudend was en sommige onderdelen ‘zweverig’ vond. In een zelfgeschreven verhaal zou deze opmerking waarschijnlijk achterwege blijven, om niet onaardig over te komen, maar deze opmerking is juist waardevol! Er er zullen lezers zijn die zich in deze kritische houding herkennen en nieuwsgierig worden: ‘waarom ben je dan toch zo blij terug gekomen van die retraite?’ Die prikkelende, eerlijke opmerking maakt de positieve testimonial nét wat interessanter.
3. Afwisselende inhoud
Door vragen voor te bereiden kan ik sturen op de invalshoek zonder inbreuk te maken op de authenticiteit van het verhaal. Zo kan ik verschillende testimonials schrijven die elk een ander aspect van je diensten belichten. Door dieper in te gaan op die onderwerpen krijgt elk verhaal een eigen thema.
4. Meerdere persona’s
Het stellen van verdiepende vragen tijdens het gesprek zorgt ervoor dat het karakter van de geïnterviewde duidelijker naar voren komt. Elke persoon en dus elk verhaal is uniek. Door die verschillende verhalen ontstaat een palet van persona’s die allemaal hun eigen kleur geven. Wie de lezer ook is, er is altijd wel een verhaal dat hem het meest triggert.
5. Bewuste beleving
Doordat je klanten nadenken over hun verhaal worden ze zich bewuster van de impact die jij op hen hebt gehad. Ook komen door die herbeleving herinneringen naar boven die anders op een onbewust niveau zouden blijven hangen. Ik hoor vaak na een interview dat het gesprek voor henzelf ook waardevol was, omdat het nieuwe of aanvullende inzichten gaf.
6. Storytelling
Ik verwerk het interview in een logische, leesbare verhaallijn. Een persoonlijk verhaal leest prettig en zorgt ervoor dat je tot het eind wil doorlezen. Het is bij website teksten altijd een uitdaging om de aandacht vast te houden; een verhalende manier van schrijven houdt de lezer langer geboeid.
7. Testimonial als salespitch
Je klant leest de geschreven testimonial kritisch om te kijken of hij zich erin terug herkent. Daardoor staat hij nog een keer extra stil bij zijn ervaring. ‘Klopt het echt?’ Op dit punt is de samenvatting van zijn beleving echt zijn eigen verhaal geworden. Tegen de tijd dat de testimonial akkoord is, zit deze verhaallijn zo in zijn hoofd dat dit als inspiratiebron kan dienen wanneer hij er met anderen over praat: gratis reclame voor jou!
8. Multi inzetbare content
Een testimonial kun je op meerdere manieren gebruiken. Het is meestal een wat langere tekst met meerdere alinea’s. Daardoor kan ik er makkelijk losse fragmenten uithalen die je kunt gebruiken op social media of op je homepage. Je kunt de teksten ook gebruiken voor je eigen ontwikkeling. Ik verwerk de teksten dan in een overzichtelijk schema om terugkerende thema’s bloot te leggen (zie ook punt 9). Je kan het verhaal natuurlijk ook in de vorm van andere content gieten, bijvoorbeeld een video testimonial.
9. Blinde vlekken worden leerpunten
Tijdens een interview kan kritische feedback naar voren komen. Kleine details of verwachtingen die niet helemaal waargemaakt zijn. Dit hoeft niet altijd genoemd te worden in de definitieve tekst, maar kan wel een enorme verrijking zijn voor je eigen groei. Soms heb je kleine blinde vlekken die je pas opvallen als meerdere mensen het benoemen. Zoals in punt 2 aangegeven is het makkelijker voor je klanten om dit soort dingen te vertellen aan iemand die dat niet persoonlijk zal opvatten. Voor jou is het makkelijker om die feedback te verwerken zonder dat je direct een reactie hoeft te geven.
10. Ontdek trends
Niets zo veranderlijk als… de mens. Dus als je het idee hebt dat je weet waar je je klanten behoefte aan hebben en wat hen bezighoudt… dikke kans dat dit sneller verandert dan je denkt. Jij als ondernemer ontwikkelt, maar blijf ook aansluiten bij je doelgroep. Door minimaal een keer per jaar klanten aan de tand te voelen over hun ervaring, kun je trends ontdekken in hun behoeftes en motivatie om met jou in zee te gaan. Daar kun je pro-actief op inspelen in je communicatie en aanbod.
11. Gun het jezelf!
Genoeg over je klanten, even over jou… Jouw onderneming is je passie. Het verschil maken voor je klanten is wat jouw werk betekenis geeft. Dus naast het harde werken en het ontwikkelen mag je er best bij stilstaan dat je awesome bezig bent! Dat de mensen met en voor wie je werkt jou echt waarderen en dat graag willen vertellen. Soms heb je het even nodig om dat tot je door te laten dringen, maar gun het jezelf om dit te omarmen en ervan te genieten 🙂
Benieuwd wat testimonials kunnen betekenen binnen jouw marketing strategie?
Al vanaf 499,- heb je drie mooie testimonials die jouw bedrijf nog sterker op de kaart zetten. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.
over heartbeat design:
(Google review)
(Google review)
(Google review)
Vragen over website teksten
Ik hanteer een vanaf prijs van 499,- euro voor het schrijven van jouw homepage teksten of testimonials. Dit omvat: telefonisch interview, verwerking interview, inhoudelijke opzet pagina, teksten schrijven, feedback ronde & SEO proof maken. We kunnen samen bepalen of je eerst hiermee wilt beginnen op meteen je hele website wil aanpakken. Je kan hiervoor gratis een advies gesprek aanvragen.
Meestal kan ik binnen 1 week al een meeting inplannen. Daarna ontvang je van mij binnen 2 werkdagen een offerte en kunnen we samen een planning maken. Plan een gratis intake in om de eerstvolgende startdatum te bespreken!
Dat is alleen maar een pluspunt! Het betekent dat we bij de basis kunnen beginnen. Door jou (en/of jouw klanten) te interviewen wordt snel duidelijk welke doelgroep, tone of voice en uitstraling je website moet krijgen. Twee vliegen in één klap 🙂
Jazeker! Ik combineer teksten schrijven met ontwerpen. Doordat ik al helemaal up to date ben over jouw bedrijf wordt het ontwerpproces alleen maar fijner. Ook als je nog wilt werken aan je branding of social media profiel kan ik je helpen.
Laat het me gerust weten via de contact pagina. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.