Online marketing blokkade doorbreken
• Waarom online marketing zo lastig is voor ondernemers
• Hoe je een simpele aanpak kan inzetten om creativiteit en inspiratie te laten stromen
Een gekke paradox die ik regelmatig ervaar in mijn werk is dat klanten zowel gemotiveerd als geblokkeerd bij mij komen. Wat ik hoor van klanten is vrij vertaald als volgt:
Mijn website, teksten en social media geven niet goed weer wie ik ben en wat ik doe, maar ik voel me te ongemakkelijk om mezelf echt te laten zien. Ik voel de druk dat ik er meer uit kan halen, maar het kost me alleen maar energie.
Herken je dit? Je wilt aan de slag, maar voelt ook een negatieve druk.
Geen fijne basis voor een project vind ik. Het kan anders.
Allereerst, ik snap dat die blokkade er is! Ik voel dat zelf ook vaak. Soms lijkt het alsof iedereen zich als online expert neerzet en vol zelfvertrouwen vlogs en webinars eruit trapt. Blijkbaar zou je moeten blaken van het zelfvertrouwen, een ster zijn in jezelf verwoorden en presenteren. Logischerwijs zie je alleen het (kleine) groepje ondernemers die daarvoor in de wieg gelegd zijn. Het overgrote deel zit zich te verschuilen achter een drukke agenda, een sporadische post en een verouderde website die nog ‘goed genoeg’ functioneert. Het voelt ongemakkelijk, dus je gaat het uit de weg. Been there…
Een vervelend gevoel leidt tot vervelende gedachtes en vice versa. En daar baseren we (onbewust) ons gedrag op.
Als ondernemer loop ik hier net zo goed tegenaan, want ik ben dezelfde persoon, privé en in mijn werk. Dat gevoel van ‘er zit meer in, ik wil meer laten zien, maar ik weet niet hoe’, dat is ongemakkelijk. Dat is niet prettig. Dat duw ik het liefst weg. Ik weet wél hoe ik deze e-mail moet beantwoorden, dus helaas, kan ik nu niks met mijn marketing doen. Ik ben hééél druk met andere dingen.
Herkenbaar..? Voordat je denkt, wát een gezellig artikel is dit… bare with me, het komt goed 😊
Zelfvertrouwen is geen karaktereigenschap. Het komt en gaat.
Consistent jezelf aanprijzen is voor elke ondernemer een uitdaging. Ongemakkelijkheid over jezelf laten zien, over je why die je misschien moeilijk te verwoorden vindt: hartstikke normaal. Het past niet bij ieders karakter en talent om hier heel strategisch en doelgericht in te zijn. Wat wel goed is om te beseffen is dat jij net zo goed in staat bent om jezelf te laten zien, een authentiek verhaal te vertellen, als al die online go-getter ondernemers.
Het gaat erom uit welke bron je dat verhaal probeert te putten. Voel je druk of inspiratie?
Wanneer je gevoel verandert, zal ook je gedrag veranderen. Om in een flow van positieve inspiratie te komen heb je soms een duwtje nodig in de goede richting. Als jij zelf moet gaan bedenken hoe je de blokkade van online marketing moet overwinnen, terwijl je je geblokkeerd voelt. Drie keer raden hoe succesvol dit zal zijn… Als iemand anders jou vertelt hoe hij het gedaan heeft en hoe jij datzelfde kunt gaan doen, is dat misschien inspirerend, maar je mist de intrinsieke drive. Hoe dan wel?
Een van de beste manieren om uit een blokkade te komen is het stellen van de juiste vragen.
Even een experiment. Ik stel je de volgende vragen:
Welke beginnersfout heb jij zelf gemaakt in jouw vakgebied en wil je anderen graag besparen?
Welke les heb je daaruit geleerd? Hoe zouden jouw klanten het anders kunnen doen?
Doe je ogen even dicht en laat het landen. Wat gebeurt er met je? Je gaat terug naar waar je ooit bent begonnen, denkt aan hoe je je toen voelde. Aan wat je geleerd hebt door de tijd heen en hoe dat je nu een besef geeft van groei. Misschien voel je een glimp van zelfvertrouwen en motivatie om anderen hiermee te helpen. Wat wens je hen toe?
Als je vanuit die energiestroom antwoorden zoekt in jezelf dan put je uit een oprechte bron, daar waar je intrinsieke motivatie vandaan komt.
Je hoeft niet na te denken over hoe je het verhaal opbouwt of welke woorden je exact gebruikt. Er begint iets te borrelen, woorden komen vanzelf en wanneer ze komen vormen er nieuwe inzichten waarvan je niet eens wist dat je ze in je had. Ineens begint creativiteit te stromen.
De sleutel ligt bij het stellen van de juiste vragen. Vragen die gaan over waarden, inzichten en ervaringen. Vragen die gevoelens bij je oproepen. Positieve gevoelens. Het gaat niet eens om de perfecte antwoorden, maar om het aanboren van die positieve bron. Je voelt een shift in je manier van denken.
Er is dus goed nieuws en goed nieuws:
1. De bron van inspiratie zit in jouzelf en daar kun je altijd uit putten
2: Die basis kun je gebruiken voor je marketing en je hoeft dat niet alleen te doen.
Je kunt dit soort vragen uiteraard aan jezelf stellen. Of vragen of ChatGPT je helpt, niks mis mee. Het kan je helpen om je eigen creativiteit te stimuleren. Het kan ook fijn zijn dit met iemand te samen doen die strategisch verder kan denken en je helpt vervolgstappen te zetten.
Ikzelf begin een online marketing opdracht voor mijn klanten daarom met een met een persoonlijk interview. In 2 tot 3 uurtjes kunnen we samen jouw hele ondernemersverhaal onder woorden brengen. Daarna bepalen we pas de exacte opdracht omschrijving.
Het voordeel van een interview, waarbij ik jouw antwoorden verwerk in een persoonlijk verhaal:
• Ik leer jou en jouw bedrijf heel goed kennen
• Je hoeft niet na te denken over het ‘verhaal’. Als je niet na hoeft te denken dan is er meer ruimte voor voelen. Als je vanuit je gevoel gaat vertellen begint de energie te stromen.
• Die energie hebben wij allebei nodig om doelgericht aan de slag te gaan met jouw website en teksten.
• Die energie helpt jou om met (hernieuwde) trots aan anderen over je bedrijf te vertellen.
• De aandacht verschuift van ik moet verkopen naar ik wil delen.
• Je krijgt een uitgebreid document waaruit je kan putten voor inspiratie, online content en presentaties.
• Je investeert tijd in verdieping waardoor je tijd bespaart in het ontwikkelen van de juiste marketing strategie.
• Je bent vrij om na het interviewtraject direct zelf aan de slag te gaan, zonder vervolgopdracht.
Laat het me weten als je hier verder over wilt praten! Ik help je graag bij de juiste beslissing.
over heartbeat design:
(Google review)
(Google review)
(Google review)
(Google review)